Viime viikonloppuna kolmatta kertaa järjestetty Hack4FI – Hack your heritage -kulttuurihackathon onnistui jälleen yli odotusten. Ylen studiotalossa pidetyssä tapahtumassa kävi viikonlopun aikana noin 80 henkeä. Yli 50 kehittäjää (kulttuurihakkeria) – taiteilijaa, graafista suunnittelijaa, koodaria, muotoilijaa, käsikirjoittajaa ja humanistia Suomesta ja ulkomailta – loivat yhdessä lähes 20 uutta sovellusta, sovelluskonseptia, demoa, datavisualisointia ja verkkotyökalua. Yksi moniammatillisista tiimeistä esimerkiksi kehitti tekoälyyn perustuvan tavan muuntaa mustavalkoisia videoita ja kuvia värilliseksi. Useampi ryhmä tarttui Helsingin kaupunginmuseon haasteeseen kehittää virtuaalitodellisuuden hyödyntämiseen perustuvaa Aikakone-näyttelyä museon tiloissa. Moni innostui myös luomaan tapoja tuoda suomalaista kulttuuriperintöä Wikipediaan.
“Ylelle oli suuri ilo antaa tilat ja teknologia Hack4FI-tapahtuman käyttöön. Oli hienoa nähdä, miten eri alojen osaajien yhteisellä innostuksella ja työllä saadaan muutamassa päivässä aikaiseksi jotain ihan uutta ja inspiroivaa. Toivon, että nyt kolmena vuonna peräkkäin järjestetty tapahtuma muodostuu kulttuurialan yhteiseksi perinteeksi ja saa jatkoa myös ensi vuonna”, Ylen arkistopäällikkö Katri Vänttinen toteaa.
Pohjoismaiseen Hack your heritage -perheeseen kuuluva Hack4FI perustuu vapaasti käytettävissä olevien digitaalisten kulttuuriperintöaineistojen hyödyntämiselle uusien töiden luomiseksi. Materiaalina toimivat esimerkiksi valokuvat, vanhat kartat, maalaukset, äänimaisemat, sekä aineistoja kuvaavat metatiedot. Tänä vuonna suosituimmiksi nousivat Helsingin Kaupunginmuseon, Finnan, Helsingin kaupungin, Mannerheim-museon, Yle Arkiston ja Gallen-Kallela -museon aineistot. Aineistoja tarjoavista yhteistyökumppaneista vuoden museoksi valittu Helsingin kaupunginmuseo avasi hiljattain (HS 26.4.2017) peräti 45 000 korkearesoluutioista kuvaa vapaasti hyödynnettäväksi. Hienona ja ajankohtaisena avauksena aineisto oli hackathonissa erityisen suosittu.
“Olemme ilahtuneita, että avoin aineistomme herätti niin paljon kiinnostusta. Haluamme kehittää rooliamme mahdollistajana ja aidosti osallistaa tekijöitä. Hack4FI oli erinomainen osa tätä työtä ja sen kautta on mahdollista saada ideoita, joita emme itse ikinä tulisi ajatelleeksi”, Aki Pohjankyrö innostuu.
Muutamia esimerkkejä viikonlopun aikana tehdyistä töistä:
The HoboTram täydentää kävijäkokemusta Helsingin kaupunginmuseossa keinotodellisuuden (VR) keinoin. Käyttäjä voi aikamatkustaa raitiovaunulla, nähdä historiallisia maisemia ja kuulla tunnetun laitapuolen kulkijan J.K. Harjun tarinoita ja mietteitä. The HoboTram kruunattiin hackathonissa yleisön suosikiksi.
Image and video colorization with AI – keinoälyn avulla tehdään mustavalkokuvista ja -videoista värillisiä. Kuvat ja videot saavat uutta elämää kun ne väritetään!
Mannerheim-aiheisista kuvista tehtiin hauska gif-animaatiotyökalu Mannerheim goes GIF. Toisessa työssä (GMxAG) puolestaan leikiteltiin Mannerheimin ja Akseli Gallen-Kallelan välisellä ystävyydellä. Tuloksena luotiin Gallen-Kallelan tyylille ominainen kuvafiltteri, joka yhdistettynä Mannerheimin kuviin synnytti Gallen-Kallela-henkistä Mannerheim-taidetta.
AR Wiki statues -tiimi kehitti lisätyn todellisuuden sovelluksen, jossa katsomalla kaupungin eri patsaita älypuhelimen kameran kautta saa patsaista lisätietoa. Toinen Wikimedia-aiheinen projekti Wikidocumentaries hahmotteli yhdessä Finnan kanssa eri tapoja, joilla Finnan valtavan kulttuuriaineistotietokannan tietoa ja kuvia voidaan kätevästi hakea ja yhdistää muuhun avoimeen aineistoon ja viedä Wikimedian projekteihin, kuten Wikipediaan.
Muutama hackathonin aikana ideoitu työ jatkaa myös Ylen Beta Challenge -kilpailussa. Yle Beta Challenge on Ylen ideahautomon haastekilpailu, jossa etsitään tulevaisuuden mediakokemuksia ja tekijöitä.
Hack4FI-hackathonin projektien esittelyt löytyvät verkosta osoitteesta https://hackdash.org/dashboards/hack4fi17. Videotaltioinnit projektien loppuesityksistä julkaistaan myöhemmin. Lähes kaikki tuotokset on julkaistu Creative Commons BY-SA 4.0 -lisenssillä, mikä tarkoittaa että tuotokset ovat helposti kaikkien hyödynnettävissä. Useiden sovellusten (kuten keinoälyvärityksen) ns. lähdekoodi on kaikkien käytössä GitHubissa, eli sitä voivat muut esimerkiksi kehittää edelleen.
Mikä ihmeen hackathon?
Sanoista ”hack” ja ”marathon” muodostuva “hackathon” tarkoittaa intensiivistä, päivästä viikkoon kestävää työskentelyjaksoa, jonka aikana joukko ihmisiä kokoontuu yhteen suunnittelemaan ja toteuttamaan yhteisvoimin erilaisia ohjelmistoja tai sovelluksia. Hackathoneista on tullut erittäin suosittu avoimen innovaation keino, myös kaupallisten ideoiden kilpailuttamiseen ja kiihdyttämiseen. Perinteisesti hackathonit ovat ennen kaikkea yhteisöä vahvistava ja yhteistyöhön kannustava toimintamuoto.
Avoimen datan ja tietovarantojen ympärille syntyvä uusi liiketoiminta on mainittu jopa hallitusohjelmassa. Open Knowledge Finland näkee avoimen datan hyödyntämisen merkitykselliseksi kuitenkin myös laajemmassa yhteiskunnallisessa kontekstissa ja aikamme suurten haasteiden ratkaisemisessa. Esimerkiksi perjantaina 5.5.2017 yhdistys toteutti Demokratiahackin yhdessä Sitran ja Tulevaisuuden valtiopäivät -tapahtuman kanssa. Tiedon jakamisen kautta “valta” hajaantuu useammalle, ja avoimuus edistää demokratiaa.
Kuvia ja videoita:
Videotallenteet löytyvät osoitteesta: https://livestream.com/Infocrea-fi/hack4fi-2017
Matalaresoluutioisia kuvia (Kuvaaja: Sini Peura) Hack4FI -tapahtumasta on saatavilla kansiosta: http://okf.fi/hack4fi-kuvat.
Muita kuvia saatavilla pyynnöstä. Ks. myös aiempi tiedote (6.5.):
Lisätietoja:
Hack4FI – Hack Your Heritage: http://hack4.fi/
Sanna Marttila, projektipäällikkö, sanna.marttila@okf.fi, p. 040 144 2103.
AvoinGLAM järjestää Hack4FI – Hack your heritage -hackathonin yhteistyössä Yleisradion kanssa. AvoinGLAM (Galleries, Libraries, Archives & Museums) on osa kansainvälistä OpenGLAM-verkostoa, joka koostuu avoimien sisältöjen ja tiedon kanssa työskentelevistä toimijoista. Verkosto tekee yhteistyötä GLAM-organisaatioiden kanssa, järjestää työpajoja ja seminaareja, sekä jakaa tietoa ja kokemuksia avoimesta kulttuurista ja kulttuuriaineistojen avaamisesta. Lisätietoja: avoinglam.fi.
AvoinGLAM on osa Open Knowledge Finland ry:tä, vuonna 2012 perustettu yhteisölähtöinen voittoa tavoittelematon organisaatio, joka toimii osana kansainvälistä Open Knowledge -verkostoa. Yhdistys edistää tiedon avoimuutta, avoimen tiedon hyödyntämistä, sekä avoimen yhteiskunnan kehittymistä sen eri sektoreilla. Lisätietoja: http://www.okf.fi.
Leave a Reply