23.8.2023
Open Knowledge Finland ry (OKFI) kiittää mahdollisuudesta kommentoida avoimen hallinnon V toimintaohjelmaa ja lausuu seuraavaa.
Ohjelma on tarkoituksenmukainen ja vastaa ajankohtaisiin yhteiskunnallisiin ongelmiin. Dis- ja misinformaation yleistyminen ja yleisen yhteiskunnallisen luottamuksen murentuminen ovat todellisia ja akuutteja ongelmia, jotka voidaan ratkaista vain laajalla julkisen ja kolmannen sektorin yhteistyöllä.
Sitoumus 1
Sitoumus 1 dialogeihin liittyen on tarkoituksenmukainen. Kun mediassa ja erityisesti sosiaalisessa mediassa käytävä keskustelu kärjistyy, on lainvalmistelun ja yhteiskuntarauhan tueksi oltava rauhan saarekkeita, joissa voidaan käydä avointa ja turvallista keskustelua yhteiskunnallisista haasteista. Pidämme kuitenkin tärkeänä, että dialogin kanssa nivotaan tarkasti yhteen myös valistustehtävät: disinformaatiokenttä on laaja ja aktiivinen, eikä dialogien tule jättää osallistujilleen virheellistä kuvaa, että politiikkaa voitaisiin tehdä muuten kuin tosiasioihin perustuen. Luonnollisesti tämä tulee tehdä dialogisuuden hengessä.
Dialogien pitäisi pyrkiä kuvaamaan kaikki aiheeseen liittyvät relevantit näkökulmat. Erityisesti tulisi selkeyttää, milloin esitetty näkemys on arvoarvostelma ja milloin taas faktaväite, jonka totuudellisuutta voidaan tutkimuksella validoida. Tavoitteeksi tässä tulisi asettaa jaettu ymmärrys eli tilanne, jossa kirjallisen yhteenvedon perusteella on mahdollista ymmärtää, millaisia näkemyksiä aiheeseen liittyy ja mitkä asiat yhdistävät tai jakavat osallistujia. Tällöin keskustelu ohjautuu paremmin kohti huolellista puntarointia ja asioihin keskittymistä ja pois helposta henkilökohtaisuuksiin menemisestä.
On hyvä, että dialogeista tehdään myös yhteenvetoja. Tämän työn kunnianhimoa tulisi kuitenkin nostaa selvästi. Yhteenvedoista tulisi tehdä systemaattisia kuvauksia keskustelluista ilmiöistä, ja erityisesti tulisi ymmärtää ja kuvata syy-seuraussuhteita. Tällaiseen työhön on olemassa tehokkaista menetelmiä, kuten tietokiteet (Tiedon sitominen päätöksentekoon, VNTEAS 39/2017 https://tietokayttoon.fi/julkaisu?pubid=19001). Näitä kuvauksia voi käyttää uusien dialogien lähtökohtana, jolloin dialogeihin saadaan jatkuvuutta ja rakennetta.
Dialogit ja jaetun ymmärryksen kuvaukset liittyvät myös Sitoumuksen 2 tavoitteisiin torjua dis- ja misinformaatiota. Dialogien yhteenvedoista voidaan rakentaa tietolähde, joka toimii varmennetun tiedon lähteenä käsitellyille asioille – perusteluineen. Koska nettikeskusteluja voi olla rajattomasti, niihin osallistumalla on mahdotonta välittää kaikille osallistujille varmennettua tietoa. Sen sijaan kuvatusta tietolähteestä voi tulla se luotettu paikka, josta yhteiskunnallista tietoa haetaan ja helposti jaettava muoto auttaa sen käyttämistä joukkoistetusti. Hyvä esimerkki on Wikipedia, joka on monille käytännöllisen luotettavan tiedon lähde, jonka toimintamalli todistetusti estää tehokkaasti dis- ja misinformaation leviämisen alustalla.
Huomautamme myös, että dialogisuuden kentällä alkaa olla jo melko huomattava määrä julkisen sektorin toimijoita. Työnjako mm. Sitran, THL:n, OPH:n ja järjestöjen välillä on selkeytettävä.
Sitoumus 2
Sitoumus 2 dis- ja misinformaation torjunnasta on erittäin ajankohtainen ja haastava. Valtiohallinnon disinformaation torjunnan organisaatio on hajanainen ja vaatii kirkastusta. On myös avointa, pidetäänkö disinformaatiota ensisijaisesti dialogisuuden keinoin selvitettävänä ilmiönä vai lähtökohtaisesti kansallisen turvallisuuden uhkana. Näillä lähestymistavoilla on ilmeinen keskinäinen jännite ja “turvallistuminen” uhkaa myös disinformaatiokeskustelua.
On tärkeää, että sitoumus 2:n mukainen työ rakennetaan dialogin ja viestinnän lähtökohdista. Jos asia kehystetään vain tai pääasiassa turvallisuuden kautta, keskustelu siirtyy helposti rakentavasta dialogista toimivaltakysymyksiin. Avointa yhteiskuntaa edistävän kansalaiskeskustelun ei tulisi olla toimivaltakysymys. Tähän liittyy oleellisesti koordinaatiovastuu: hybridivaikuttamiseen puuttuminen on luonteeltaan verkostomaista työtä, mutta verkoston koordinaattori määrittää käytävän yhteistyön lähtökohdat ja sävyn. Toimivaltakysymykset tulevat myös väistämättä vastaan, joten koordinointivastuuta käyttävällä tulee olla riittävät oikeudet purkaa ristiriidat. Katsomme, että valtioneuvoston kanslian tulisi ottaa aktiivinen koordinoiva rooli dialogityössä ja dis/misinfomaation torjunnassa ja ohjata hybridivaikuttamisen ehkäisyä ihmisläheisemmäksi.
Katsomme myös, että laaja, aktiivinen, laadukas ja monikielinen ja -kanavainen viranomaisviestintä on keskeinen osa dis- ja misinformaation torjuntaa. Viranomaisilla tulee aina olla oikeus ja laajat valtuudet keskustella omaan erityisalaansa liittyvistä asioista.
Samaan turvallistamisen teemaan liittyy myös 2.1:n toinen alakohta, jota pidämme erittäin tärkeänä. OKFI tiedostaa kansallisen turvallisuuden merkityksen, mutta pitää samalla turvallisuuskeskeistä kehystämistä merkittävänä uhkana avoimelle yhteiskunnalle. Laajat dialogit aiheesta ovat tervetulleita.
Kiitämme sitoumus 3:n tavoitteita ja pidämme niitä tarkoituksenmukaisina.
Kiinnitämme huomiota monikielisyyden ja -kulttuurisuuden puutteeseen auki kirjoitetuissa tavoitteissa. Maahanmuuttajataustaiset perheet ovat merkittävästi heikommassa asemassa työmarkkinoilla ja sosiaalisesti segregoituneita. Heidän osallisuutensa vahvistamiseksi tulee tehdä aktiivista työtä viranomaisviestinnän monikielisyyden, alueellisen sosiaalityön ja demokratiakasvatuksen vahvistamiseksi.
Toivomme myös, että hyvinvointialueet nostetaan erityiseksi painopisteeksi. Uusien organisaatioiden etsiessä muotoaan on merkittävästi helpompaa tuoda alusta alkaen avoimia toimintatapoja mukaan.
Toivomme, että sitoumuksien jatkokehittelyssä harkittaisiin vielä myös asiantuntijuuden sekä tieteen ja taiteen roolin kehittämistä valtionhallinnon avoimuustyössä. Pelkkä dialogisuus ei riitä, vaan on myös hyödynnettävä koko valtionhallintoon kertynyt osaaminen ja tuotava se esiin monipuolisin keinoin. Tiedeyhteisöstä on löydettävä parhaat asiantuntijat kansallisiin keskusteluihin ja taiteen keinoin on tavoitettavissa viestintäkeinoja, joita ei pelkällä keskustelulla tai valistuksella ole saavutettavissa.
OKFI on myös käytettävissä edistämään avointa hallintoa kouluttamalla tietokiteiden käyttöä.
Toivotamme avoimen hallinnon työlle menestyksekästä jatkoa.
23.8.2023
Open Knowledge Finland ry
Vastaa